Vi har haft oturen att få några väskor förstörda när vi flugit. Hittills har det hänt tre gånger, med tre olika flygbolag. Egentligen är det ingen stor grej eftersom de allra flesta flygbolag har bra rutiner för det och löser det smidigt. Och har man någon gång sett hur väskorna kastas upp på bagagevagnarna så förstår man ju att det händer ganska ofta. Flyger man då många gånger om året så är det inte konstigt att det går sönder en väska då och då.

Trasig väska på flyget

Hur ska man då göra om det händer?

Direkt när du hämtar din väska på bagagebandet och ser att den är trasig, det kan vara en reva eller fel på ett hjul eller i stort sett vad som helst, så letar du upp bagagedisken som hör till ditt flygbolag. Det brukar finnas flera olika diskar i ankomsthallen. Även om du är trött och inte alls är sugen på att stå i en kö till så är det nu du måste göra det. Du kan inte vänta tills du kommer hem.

Om det är sent på natten eller tidigt på morgonen kanske diskarna inte är bemannade men då brukar det finnas blanketter utanför som kan fyllas i och läggas i en låda. Ibland har inte just bolaget som du anlänt med en egen disk men då är det något annat bolag, som är ansvariga också för det bolagets kunder, som ändå tar upp din anmälan. Det brukar stå tydligt skyltat.

Du måste ta med dig väskan och visa upp vad som har blivit förstört. Sedan vill de se ditt boarding pass, dina bagagebiljetter och bagagetaggarna som sitter på bagaget. Oftast behöver du också lämna in den trasiga väskan.

Vilken ersättning får man och hur går det till?

När vi flög hem från USA till Kastrup hade vi bara med oss en stor väska och en stor ryggsäck. Båda var fullproppade med packning och shoppingfynd. Dessutom hade vi med oss en 18-månaderstjej som var trött på att sitta stilla efter en lång flight. Vi hade bråttom att hinna med tåget vidare och han som satt bakom disken kände nog att han inte riktigt kunde be oss att packa upp en hel väska för att lämna in den så han gav oss en större väska som vi kunde lägga vår egen, ändå ganska stora, resväska i.

Senaste gången en väska gick sönder skickade flygbolaget en ny väska i motsvarande storlek med hemleverans från England.

En annan gång fick vi hämta ut en väska till motsvarande värde som den trasiga väskan i en lokal väskaffär som flygbolaget hade avtal med. Så det kan alltså gå till på många olika sätt. Men vi har inte haft svårt att få en ny väska betald av något flygbolag, trots att inte hela väskan varit trasig alla gånger.

Finns det något man kan göra i förväg?

Om väskan är relativt ny kan det vara bra att kunna bevisa det med ett kvitto. Det kan också vara bra att ta en bild på din färdigpackade väska innan resan så att det syns att den var hel och fin när du åkte iväg. Det hjälper också att ha en bild på väskan om den försvinner och flygbolaget behöver efterlysa den.

Så sammanfattningsvis vill jag verkligen uppmana att kolla väskan när du tar den från bagagebandet och anmäla direkt om det finns minsta lilla reva, buckla eller trasiga handtag. Flygbolagen är vana vid att hantera sådana ärenden och du får ersättning. Det finns ingen anledning att själv köpa en ny väska om den gått sönder under en flygning!

Har du varit med om att en väska gått sönder eller kommit bort? Hur löste flygbolaget det? Berätta gärna i kommentarsfältet!

Våra bästa tips när du blir sjuk på resan kanske också intresserar dig!

Om du vill läsa fler inlägg om våra resor eller med restips som det här så får du gärna lägga till bloggen som bokmärke, följa oss på Facebook eller Bloglovin.

Du kanske också gillar

2 Comments

  1. Hej mitt namn är basima och jag reste den 20 nuvenber och jag har min stora väska sonder och jag vill veta hur ska göra att för ersättning från bolaget

    1. Hej Basnima, du måste höra av dig till flygbolaget du flög med. Egentligen ska du göra det direkt när du upptäcker att väskan är trasig.

Leave A Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *